Historia Hufca Lubliniec

Harcerstwo to nie jest coś, co się umie, ale to jest coś czym się jest.

Warsztaty "Hufiec 3.0"

W dniach 23-25 listopada 2018r. w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym “Kokotek” w Lublińcu odbyły się warsztaty przygotowane przez nasz hufiec pod nazwą "Hufiec 3.0 - nowe technologie w harcerstwie". Instruktorzy oraz osoby cywilne z całej Polski przyjechały do Kokotka, aby zgłębić "tajnik" zbiórek społecznościowy na swoje kampanie, poznać jak wyglądają social media, komunikacja w grupie oraz networking. Różnorodność zajęć spowodowała chęć stałego kontaktu między sobą, wymianę poglądów i wspólną pracę. 
hufiec302020eder2
 
Organizatorami z ramienia naszego hufca byli: druh Piotr Widera i druh Jakub Mann przy współpracy pani Kariny Woźniak z Fundacji Przedsiębiorczości PL. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęły następujące firmy i instytucje: pomagamy.im, Sieć Szkół Językowych "Naczyńscy", Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, BREND24, sprawny.marketing, 
hufiec302020eder
 
Tak to wydarzenie opisał druh Łukasz Hendrysiak.

Szybki rzut okiem na założenia programu

Standardowym systemem pozyskiwania środków w organizacji non-profit, jakim jest stowarzyszenie ZHP, jest składka członkowska oraz zadaniowa. Od tego typu podejścia zawsze wychodzimy i ono stanowi dla nas w naszym nazewnictwie “Hufiec 1.0”.

Jako części aktywnie działającej organizacji pożytku publicznego, hufce aktywnie pozyskują finansowanie ze środków publicznych, które wykorzystują na działania statutowe. Dla nas stanowi to wersję “Hufiec 2.0”. To, co kryje pod sobą nazwa “Hufiec 3.0”, to innowacyjne podejście do pozyskiwania środków w oparciu o wsparcie społecznościowe - crowdfunding. Jest to działanie, najczęściej w formie zbiórki, które solidaryzuje społeczność lokalną, która chce wesprzeć ciekawą inicjatywę swoimi środkami - środkami lokalnych przedsiębiorców, ale również innych członków owej społeczności. I tego właśnie uczyliśmy się na szkoleniu.

hufiec302020eder2a9a8a0

Hufiec 3.0 - 3 dniowe case study

Inicjatywa “Hufiec 3.0” stanowiła trzydniowe studium przypadku jednej z zakończonych największym sukcesem zbiórki typu crowfunding, przeprowadzonej przez Hufiec ZHP Lubliniec im. 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty. O samej akcji więcej dowiesz się ze strony https://pomagamy.im/kokotek. Akcja zakończyła się ogromnym sukcesem, a jej organizatorzy postanowili podzielić się swoją wiedzą z zainteresowanymi uczestnikami szkolenia - osobami cywilnymi oraz członkami innych hufców, a także wymienić się z nimi posiadanymi informacjami. Sama inicjatywa została również rozszerzona o dodatkowe wystąpienia zaproszonych gości, rozszerzające tematykę samego szkolenia.

hufiec302020eder2a9a88

A jak to w rzeczywistości wyglądało

Wszystko rozpoczęło się już w piątek. Uczestnicy zaczęli się zjeżdżać, a my już o 19:30, po kolacji i uroczystym rozpoczęciu kursu, zaczęliśmy blok prowadzony przez phm. Marka Pęczaka z Hufca Zabrze. Był to blok dotyczący szeroko pojętej aktywności w Social Mediach oraz właściwej komunikacji z wykorzystaniem tego kanału. Były hashtagi, były fanpage, były strony i nakładki na zdjęcia, były narzędzia graficzne oraz analityczne. W skrócie - ogrom praktycznej wiedzy, która z pewnością pozwoli uczestnikom na uniknięcie w przyszłości wielu błędów.

hufiec302020eder2a

Wieczór, jak na prawdziwej harcerskiej imprezie, upłynął na śpiewankach dostępnych dla chętnych uczestników.

Sobota zaczęła się od razu prawdziwą, wiedzową petardą. Od 8:40 do 15:40 odbyły się w sumie dwa panele, prowadzone naprzemienne. Na pierwszym druh Jakub Mann przeprowadził dokładną, merytoryczną “rozbiórkę” akcji “Wspieramy Kokotek!” na części pierwsze. Przeanalizowana została struktura akcji, jej najważniejsze elementy oraz system pracy nad akcją krok po kroku, aż po jej podsumowanie.

hufiec302020eder2a9a8

Równocześnie na drugim panelu, pani Karina Woźniak, Prezes Fundacji Przedsiębiorczości PL, przeprowadziła w formie warsztatowej mocno merytoryczne zajęcia z komunikacji. Uczestnicy poznawali etapy budowania zespołu, komunikat FUKO, podstawy komunikacji oraz wiele innych, niezwykle istotnych w codziennej komunikacji umiejętności.

hufiec302020eder2a9

Blok popołudniowo wieczorny rozpoczął się panelem prowadzonym przez phm. Piotra Widerę na temat skutecznego networkingu oraz analizą komunikacji z mediami podczas kampanii “Wspieramy Kokotek!”.

hufiec302020eder2a9a4

Uczestnicy poznali zasadę “5 osób” oraz sposoby nawiązywania relacji pomocnych w realizacji zamierzeń. Po kolacji, kontynuacją bloku były case study innej, udanej zbiórki w formie crowdfundingu oraz możliwość przygotowania przez uczestników własnej zbiórki, pod czujnym okiem ekspertów. Pojawiły się obchody 100 lecia harcerstwa na ziemiach bytomskich, budowa kompleksu sportowego, rajd rowerowy oraz produkcja polarów dla harcerzy. Masa wiedzy i pozytywnej energii. Dzień zakończył się podsumowaniem oraz wieczorną grą w piłkarzyki i gry planszowe.

hufiec302020eder2a9a8a9
hufiec302020eder2a9a8a

Niedziela zaczęła się nie mniej intensywnie od soboty. Uczestnicy szybko posprzątali pokoje i spakowani stawili się na zajęcia prowadzone przez pana Mikołaja Naczyńskiego z Sieci Szkół Językowych Naczyńscy. Była spora dawka praktycznej wiedzy na temat tego, jak rozmawiać z przedsiębiorcami. Uczestnicy mieli również możliwość przygotować swoje projekty i spróbować zachęcić przedsiębiorców do wsparcia.

hufiec302020eder2a3

Kolejnym blokiem był blok prowadzony przez pana Zdzisława Maklesa z Radia Katowice. W jego trakcie została przekazana jedna z ostatnich cegiełek, budujących pełen obraz właściwie przeprowadzonej kampanii - kontakt z mediami. Jak w przypadku bloku Pana Mikołaja Naczyńskiego, Pan Zdzisław Makles również prezentował spojrzenie niejako z “drugiej strony”, czyli pierwszego odbiorcy naszych działań. Dzięki temu obraz właściwej organizacji tego typu akcji stał się kompletny.

hufiec302020eder6

Przyjdzie rozstań czas…

Mimo sporego niedosytu, był to ostatni blok, który zakończył kurs. Nie czas jednak na smutek z tej okazji (choć wielu uczestnikom się on udzielił). Hufiec 3.0 z momentem swego końca, przestał być szkoleniem. Stał się społecznością - grupą ludzi, których łączy wiedza i chęć jej wymiany. Jeśli choć niewielka część wiedzy, która przepłynęła w trakcie tych intensywnych niemal trzech dni szkolenia, zostanie zastosowana w praktyce, to w naszym otoczeniu pojawi się bardzo wiele dobra, które rozprzestrzeni się dalej. Trzymajmy kciuki, by ta wizja się spełniła! Bo plany są i wymagają tylko realizacji!

hufiec302020eder2a9a

Opracowane na podstawie:
Wspomnienia - Piotr Widera
Wspomnienia - Łukasz Hendrysiak

Zdjęcia:
Archiwum Hufca Lubliniec